Pressmeddelande

Sveriges unga muslimer får rätt om statsbidraget och välkomnar förvaltningsrättens dom.

– Det är oerhört viktigt att man i tider som dessa står på sig och kämpar för sina rättigheter, oavsett hur stora prövningarna är, säger förbundsordföranden Rashid Musa.

Det var i december 2016 som Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) nekade SUM statsbidraget. Motiveringen löd att SUM har kopplingar till organisationer som anses vara icke förenliga med demokratins idéer och att det finns individer i organisationen som inte respekterar demokratiska idéer som yttrandefrihet och jämställdhet. SUM bestred och överklagade beslutet till förvaltningsrätten.

Idag kom domen från förvaltningsrätten och SUM fick rätt i sin överklagan mot MUCF:s beslut att neka oss statsbidrag. Förvaltningsrätten anser att ”SUM i sin verksamhet respekterar demokratins idéer, inklusive jämställdhet och förbud mot diskriminering. MUCF har därför inte haft fog för att avslå SUM:s ansökan om statsbidrag.”

– Beslutet är en seger för våra medlemmar i synnerhet men också för unga muslimer i allmänhet, som kämpar för ett mer rättvist och inkluderande samhälle. Besluten från MUCF har främst påverkat våra medlemmar och lokalföreningar. Domen är historisk på så sätt att ett muslimskt ungdomsförbund utmanade ett myndighetsbeslut baserat på föreställningar och felaktigheter, och där vi dessutom fått rätt, säger Rashid Musa.

MUCF grundade sitt beslut på opinionsbildande länkar på nätet och den kontroversiella och högst kritiserade MSB-rapporten ”Muslimska brödraskapet i Sverige”. Domen anser att ledarartiklar inte kan ligga till grund för att neka oss statsbidrag. Förvaltningsrätten menar också att MSB-rapportens ”bevisning anses vara högst begränsad eftersom studien saknar källor”.

-Förhoppningsvis skickar denna dom en signal till våra myndigheter att man inte kan ta felaktiga beslut om muslimska organisationer på vaga grunder. MUCF borde ta sitt förnuft till fånga och följa förvaltningsrätten, avslutar Rashid Musa.

Rashid@ungamuslimer.se
+46735608762”